dinsdag 31 mei 2022

Het gaat vooruit


 

Ruim een half jaar geleden plaatste ik hier voor het laatst iets. En dat is nooit mijn bedoeling geweest, ik wilde schrijven en dat wil ik nog steeds. Maar het komt er niet van, mijn dagen lopen vol. Met zazen, met looptraining en met de dagelijkse dingen als koken, boodschappen doen, voetbal kijken en nog wat dingen

Ik vraag me af waar ik vroeger de tijd vandaan haalde om te werken, een algemeen voorkomende vraag bij pensionado's. Mijn woonperiode in het oosten des lands zit erop, mijn zoon is intern bij een opleiding, heel langzaam krijg ik het gevoel dat ik me settel. Ondertussen ben ik wel een uitdaging aangegeaan voor tien lessen Frans en daar krijg ik veel om mijn oren. Ik wil kunnen praten met Franssprekende medemensen. Vooral als ik ze tegenkom bij sesshins in België en Frankrijk. 

Hier links sta ik in mijn functie van tenzo (=kok) in Braives in België. Er was een en ander misgegaan met de bestellingen, maar de mensen waren tevreden over wat hen werd voorgeschoteld. Ikzelf trouwens ook. Het is mijn roeping om in de keuken te staan. Mijn verblijf daar tijdens de voorjaarssesshin heeft me ook aan het denken gezet over mijn zen, hoe ik er tegen aan kijk, hoe ik de mensen zou willen inspireren tot de beoefening van zazen, van zit-meditatie. Zonder opsmuk, zonder heiligen. 

Daarnaast komt er hopelijk weer schot in mijn boek over zen, doorspekt met mijn eigen levenservaringen. Ik wil weer. De verhuizing die nog steeds niet op orde is en mijn covid-19 besmetting hebben roet in mijn eten gegooid, heel langzaam komt er orde en kan ik opruimen. 
Ik zit nu op de helft van het loopschema van voor corona, bouw rustig op en dat is vast wel goed. Mijn hartslag loopt niet te hoog op en ik heb besloten dat ik in goede gezondheid 120 wil worden. Geen 50 jaar meer dus …

Mijn websites zijn verplaatst naar een sympathieke Nederlandse host. (als dat zo heet). Ze worden veel eenvoudiger. Een commerciële voor het laatste restantje werk dat ik nog wil, een andere waar ik mijn zen-verhaal ik wil etaleren en delen met de wereld. Ik zou graag een zen-groep naar mijn hand willen hebben in mijn woonplaats. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten