donderdag 27 oktober 2016

Op de beurs

Ik spreek nogal eens mensen die met hun bedrijf op de beurs staan.
Als ik vertel dat ik ze kan helpen om meer relevante bezoekers in hun stand te krijgen, is het meest gehoorde antwoord: "Ach, ik weet zelf toch ook wel hoe ik het moet doen …"

Jij kent jouw bedrijf en jouw product als geen ander

En zo is het ook, iedereen weet zelf het beste hoe hun product in elkaar steekt.
En het is natuurlijk zonde van het geld om mij in te huren. De beurs kost al genoeg zonder mij.
En, wat weet ik nou van jouw product, jij bent toch zeker de deskundige?

Op de beurs staan is al duur genoeg


  • Je bouwt een stand, huurt deskundige vaklui in om de voor jou beste stand neer te zetten.
  • Je huurt de plek op de beurs
  • Je zet je mensen in op de beurs, dat betekent dat hun normale werk op een lager pitje komt te staan
  • Je koopt koffie, thee, frisdrank en versnaperingen in om het je mensen en de bezoekers naar de zin te maken
  • Je verspilt je geld niet in onzin, je investeert in wat jij denkt dat op gaat brengen
Bij een voorbespreking word ik in een paar uur bijgepraat over het product, het bedrijf en de doelstellingen voor deze beurs. 
Jij werkt al jaren voor je bedrijf, misschien is het wel van jezelf, misschien heb je het zelf wel opgericht. Als ik dan vraag of je werkelijk denkt mij in een paar uur voldoende bij te brengen, zie ik je denken: "Nee, dat gaat natuurlijk nooit lukken"
En zo is het ook.

Niemand wil zijn (m/v) tijd verspillen

Mijn bijdrage is dan ook een andere, mijn specialiteit is een andere.
Het is mijn specialiteit om er in het gangpad achter te komen of degeen met wie ik spreek, interessant is voor jou en of jij interessant bent voor mijn gesprekspartner. De volgorde hierin mag jij zelf bepalen. 
Ik doe het voorwerk. 
Het voordeel snijdt aan meerdere kanten: Je hebt minder mensen in je stand die er eigenlijk niet wilt hebben, of die eigenlijk ergens anders willen zijn.

Tot slot: ik kost, jazeker, ik kost.
Maar ik breng ook op. Veel en veel meer dan ik kost. Niet alleen in geld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten