zaterdag 15 augustus 2020

Monnik in de Soto-traditie

Op 18 augustus 2020 word ik gewijd als monnik in de Soto- traditie. Dit is voor mij de bevestiging van het leven dat  ik leid. In feite verandert er niets. Behalve dan dat ik mijn haar heel kort ga laten scheren op een staartje na, dat dinsdag 18 augustus door de godo (= leider van deze retraite) afgeknipt gaat worden bij de wijding. 

Vanaf heel jong ken ik momenten van langdurig stilzitten. In het begin omdat ik astmapatient was en de laatste 20 jaar omdat ik actief zenmeditatie beoefen. In de jaren ertussen heb ik meditatieve periodes gekend. Eigenlijk heb ik nooit gerealiseerd wat de effecten zijn van zazen. (Za = zitten, zen = meditatie). Nu weet ik dat die er zijn al kan ik ze niet punt voor punt benoemen. Wel kan ik zeggen dat een sesshin (= zenretraite) een positief effect heeft op de deelnemers. Zoals voetbalhooligans aggressie bij elkaar oproepen zo zijn de deelnemers aan een sesshin meer behulpzaam en invoelend dan de gemiddelde burger in het dagelijkse leven. Of er een positieve uitwerking op langere termijn is, durf ik niet met zekerheid te stellen. In elk geval voel ik me er goed bij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten